13
جولای

باهاوس چه بود؟

باوهاوس چه بود؟ هم میراثی افسانه ای در بین مدارس طراحی بود و هم برداشت جهانی اشتباه بود.

باوهاوس، مدرسه طراحی است که یک قرن پیش همین ماه در آلمان تاسیس شد و تنها ۱۴سال عمر مفید داشت زیرا که بعد آن نازی ها این مدرسه را تعطیل کردند. و در عین حال،  آن زمان،این مدرسه گرایش بسیار زیادی برای تجربیات جدید در هنر، طراحی و معماری داشت و حتی در دهه بعد آن،  نقش مهمی در تغییر ظواهر زندگی روزمره ما داشت، این تغییر در همه شاخه ها از جمله طراحی کتاب ها تا وسایل تجهیزات روشنایی خانگی و حتی مبلمان به سبک مدرن وجود داشت .

این ساختمان با نام مدرسه هنری باوهاوس در سال های ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۲ در دانو آلمان قرار داد، امروزه ساختمان به صورت موزه مورد استفاده قرار میگیرد. بنیان گذار این مدرسه، والتر گروپیوس، آن را را طراحی کرد.

در نهایت این میراث توسط جنبش های بعد از آن به وقوع پیوست. که مهم ترین آن ها، پست مدرنیسم بود ،که در جدالی توهین آمیز توماس ولف در سال ۱۹۸۱ در کتاب “از باهاوس تا خانه ما” آن را مسخره کرد. اما حالا جشنی به عنوان یاد بود برای صد سالگی مدرسه باوهاس گرفته می شود.

موزه های جدید نه تنها ویژگی های موزه های جدید را در ویمار و دوس (دو شهر در شرق آلمان )نمایش می دهند، بلکه به صورت مختصر در جریان های تغییرات سیاسی در جبهه راست ما را قرار می دهند – اما نمایشگاه ها، جلسات و مقالات روزنامه  تلاش میکنند تا اهمیت آن  را نیز توضیح دهند.

بخشی ازجاذبه باوهاوس در زمینه سادگی تاریخی و ضد هیتلری بودن آن است – نازی ها قصد داشتند آلمان را دوباره پس از شکست ملی تحقیر آمیز آن و فلج اقتصادی کشور در جنگ جهانی اول بزرگ و قوی سازند، که این همان حادثه ای بود که طی چند ماه در جمهوری ویمار و مدرسه هنرهای زیبای جدید رخ داد .در ویمار، تمام سلسله مراتب بین هنر و طراحی باید ازبین برود. نابودی جمهوری و همچنین مدرسه جزء اولین وظایف نازی ها بود.

باوهاوس، که معنای واقعی کلمه آن به عنوان “خانه ای برای ساختن” ترجمه شده است، با هدف ساخت یک معماری سازنده و دربرگیرنده ی تمام هنرها بوجود آمد. به طور کلی، رشته  محصولات صنعتی را نیز در بر گرفت و با هدف ایجاد یک محیط روزمره یگانه که در آن طراحی همه چیز را از یک قاشق چای خوری تا طراحی یک  شهر را در آن بتوان لمس کرد  شکل گرفت– ، والتر گروپیوس ،کسی که به عنوان مدیر بعدها آنجا را تاسیس نمود عقیده داشت تمایز بین هنر عالی و هنر قابل استفاده باید از بین برود.

راه پله اصلی ساختمان باوهاوس ساخته شده توسط آلن جان
راه پله اصلی ساختمان باوهاوس ساخته شده توسط آلن جان

در آن زمان معماری از مراحل ابتدایی در مدارس تدریس نمی شد،اما امروزه ما از معماری باوهاوس صحبت می کنیم و با اعتماد به نفس بالا فکر می کنیم که دقیقا می دانیم این واژه به چه معنی است – هرچند اغلب آنچه که ما باهاوس می نامیم ارتباطی به مدرسه معماری ندارد. در اسرائیل، “شهر سفید” تل آویو اغلب به عنوان میراث باقی مانده از باهاوس توصیف می شود، هرچند ساختمان های آن هنگام ساخت ابتدا به ندرت سفید بودند، عمدتا توسط افرادی طراحی شده بودند که هیچ ارتباطی به مدرسه باهاوس ندارند.

در تمامی دنیا ساختمان هایی با مقیاس بزرگ را به عنوان “الهام گرفته از باهاوس” می نامیم، حتی اگر نتیجه کار مدرسه باعث تولید کمتر از۱۰۰۰ واحد در طول عمراین مؤسسه شود. مدل های ساختمان های مدرن از شهرهایی چون فرانکفورت و برلین که هیچ ارتباطی با باهاوس نداشتند، کم کم خارج شدند و نیاز به توضیح ندارد که طراحان در کشورهای دیگر از جمله هلند تا اتحاد جماهیر شوروی نیز همین مسیر را طی کردند. به نظر می رسید که مدرسه در هنگام مرگ خود بسیار موفق تر از زمان کوتاه مدت خود در دوران قرون وسطی بود – گرچه  آن زمان، در اواخر دهه ۱۹۲۰، باوهاوس مجموعه وسیعی از هنرمندان را گرد هم آورد، کسانی که مواد صنعتی تازه ای را توسعه میدادند و یا فرم های انتزاعی اشکال هندسی را توسعه می دادند .

به طور مختصر، “باوهاوس” تبدیل به مترادفی کامل برای مدرنیسم در معماری و طراحی شده است. جزییات تاریخی مدرسه – تنوع زیادی از اشکال و فرم ها، ایدئولوژی ها، عقاید و تجربیات، و تاثیرات سه مدیر در مسیر این مدرسه– بیشتر موارد مورد علاقه مورخان دانشگاهی در برابر کسانی است که همچنان به افسانه پردازی و استفاده از قدرت فروش نام “باوهاوس” هستند می پردازد. هر چند نام باوهاوس برای تخریب اصلاح نئوسنت گرایان، که مدرنیزه باوهاوس را به عنوان نابودگر بزرگ ستون ها و سرستون های کلاسیک می بینند، باقی می ماند.