13
جولای

باهاوس چه بود (۲)

 در قسمت اول مقاله به چگونگی تاسیس مدرسه و تغییراتی که در برنامه های آن پس ازجنگ جهانی شکل گرفت پرداختیم حال به ادامه تاریخچه تاسیس مدرسه باوهاوس می پردازیم :

با این حال، این مهم است که بدانیم که حداقل ارتباط ایدئولوژیکی، طی این سال ها، حفظ شده است. مانند هر مدرسه هنری فعال دیگری، هنرمندان و طراحان آوانگارد را که پیش از ورود به مدرسه شروع به کار کرده بودند جذب باهاوس شدند. و مدرسه باوهاوس طی چند سال دچار تغییرات می شد، حتی محل آن و مدیران نیز تغییر میکردند.

در حقیقت، فرآیند ابداع قانون های اولیه و اساسی باوهاوس ، بر اساس تولید محصولات آن در یک برهه زمانی بسیار پیچیده ، تقریبا بلافاصله پس از پایان کار این به مدرسه آغاز شد. در سال ۱۹۳۸، پنج سال پس از آنکه مدرسه بسته شد و یک دهه پس از آنکه گرپپیوس مدیریت را به هانس مایرمعمار سوئیسی واگذار کرد، گریپیوس یک نمایشگاه در موزه هنرهای مدرن نیویورک برگزار کرد که در آن تلاش کرد تا تصویر خود را در تاریخ باوهاوس تغییر دهد.

نمایشگاه “از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۸ با باوهاوس” که توسط طراح گرافیک آموزش دیده در باوهاوس، هربرت بایر،با برگذاری موقت آن در یک فروشگاه محلی واقع در مرکز راکفلر شکل گرفت. کتاب همراه و کوچک آن برای چند دهه به زبان انگلیسی در مدراس مورد استفاده قرار میگرفت.

در تاریخ “۱۹۱۹ تا ۱۹۲۸“، که در گذشته اتفاق افتاد گریپوس پنج سال انتهایی مدیریت مدرسه را رد کرد و به این ترتیب دو نفر هییت مدیره را مشخص کرد. اوبه صورت محرمانه برخی از پروژه های معماری خودش و برویر را که در  دفتر خودش در کمبریج، ماساچوسه بود، از جمله این پروژه ها خانه هاگرتی درماسال، شامل یک قاب چوبی ودیوار سنگی به صورت اکسپوز بر روی دیوار آمریکایی،و هنر اختلاط رنگ ها در دساووباوهاوس می پرداخت .

سبک در حال توسعه گریپوس و برور کی از چیزهای زیادی بود که گریپویوس سعی کرد آنها را حفظ کند. نام “باوهاوس” هم یکی از آن ها بود، او اصرار داشت ملک مدرسه در وایمیر به عنوان یکی از از دارایی های مدرسه زمانی که موسسه را به دساوو انتقال داد باقی بماند. تلاش بسیار گریپوس در هنگام جنگ قریب الوقوع و از نقطه نظر فرانکلین روزولت، به شدت نشان می دهد که باوهاوس دموکراسی معماری مدرن  را بوجود آورده است.

به عنوان جانشین گریپوس در سال ۱۹۲۸، مایر تا حد زیادی برنامه های دروس معماری باوهاوس را که یک سال قبلش به درخواست گریپوس معرفی کرده بود گسترش داد. وی معتقد بود که عواملی مانند آب و هوا، بهداشت، جامعه شناسی و همچنین ماهیت مصالح ساختمانی مدرن، باید فرم و شکل ساختمان های مدرن را تولید کند. او همچنین انرژی خورشیدی را مورد برسی قرار داده است، حتی اگر امروز تعداد کمی پایداری را یکی از ویژگی های باهاوس می دانند. زیرا ما در دید باوهاوس قرار داریم.
نقش مایر در انتشار ایده “باهاوس” کمتر مورد قدردانی قرار گرفته است. در سال ۱۹۳۰، پس از خروج از سوسیالیست های ملی، او گروهی از دانش آموزان باوهاوس را به مسکو برد. تاثیر آنها در اتحاد جماهیر شوروی و در مکزیک، جایی که مایر بین سال های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۹ کار کرد، به ندرت مورد مطالعه قرار گرفت. مایر به وضوح در جنگ جهانی دوم و بعد از آن جنگ سرد مورد تمجید قرارنگرفت در صورتی که وی  تاریخ مدرسه باوهاوس را تنظیم کرد.

 

هیچ شکی در مورد اهمیت باهاوس وجود ندارد. اما در جشن باهاوس که ما انجام می دهیم – نمایان کردن ادعا های پیرامونش در باره فضا و زمان – به ما درکی از آنچه که ثمره مدرسه بوده، می دهد. چالش هایی که با آن روبرو شده و تأثیراتی که هر دو در ۸۵ سال پس از بسته شدنش با آن روبرو شدند .

باهاوس باعث ایجاد یک دید قوی بوده است و نظریه های طراحی آن  همه چیز بود. به طریقی به عنوان سفارت طراحی مدرنیست نام گرفت. اما موفقیت آن منجر به کاهش در درک ما از ارتباط غنی جنبش های هنری که در مدرسه شکل گرفت شد.

همانطور که پیشرفت های مختلف آن به الهام بخش بودن آن نیز کمک کرده است.

برای مشاهده بخش اول مقاله باهاوس چه بود اینجا را کلیک کنید.